fredag 11 maj 2012

Lekman P'ang var en lekmannabuddhist som levde under andra hälften av 700-talet. Han är en mycket beundrad person inom Zen-buddhismen, och berättelserna om honom frångår traditionen där en munk ger insikt genom att svara på frågor om olika ting, eftersom P'ang aldrig blev munk själv utan själv lyckades upplysa buddhistiska munkar om olika ting.

P'ang var till en början handelsman, men begav sig ut i världen för att söka visdom hos Zen-mästare. När han tillbringade tid hos mästaren Shi Tou i klostret på berget Nan Yueh blev munkarna efter ett tag förundrade av hans naturliga Zen. Till och med mäster Shi Tou blev tillräckligt nyfiken för att fråga vad P'angs hemlighet var.

"Alla förundras över dina metoder. Berätta: har du några ovanliga krafter?"

Lekman P'ang log bara och sade: "Nej, nej, inga ovanliga krafter. Min dag består av enkla sysslor och det enda jag gör är att ha mitt medvetande i harmoni med sysslorna. Jag accepterar det som kommer utan begär eller motvilja. När jag möter andra människor så har jag en okritisk attityd; aldrig beundrande, aldrig fördömande. För mig är rött rött, och inte vinrött eller scharlakansrött. Så, vad använder jag för fantastisk metod? Tja, när jag hugger ved så hugger jag ved och när jag bär vatten så bär jag vatten."

Shi Tou blev mäkta imponerad och bad P'ang att bli munk i klostret.

"Jag gör vad jag gör" svarade P'ang och lämnade klostret.


Mer om P'ang:
Välskriven kort levnadsbeskrivning

Engelska wikipedia-sidan om P'ang

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar