måndag 28 maj 2012

Jag uppskattar en stor del av det nuvarande klädmodet (d v s det som utvecklats de senaste åren, inte det allra senaste just nu). Som man kan man klä sig med finess och stil och det är okej att inte hela tiden markera att man är överklass. Den långsamma makropendeln har väl pendlat tillbaka till åttiotalets yuppie-era, och har kanske även som då nått sin ytterpunkt runt en fastighetskris. Om detta stämmer kommer vi inom två-tre år se ett grunge-liknande slashas-mode slå igenom på alla nivåer.

De modemedvetna kvinnorna klär sig estetiskt tilltalande. Att modet är väldigt avslöjande kan i och för sig vara jobbigt; kvinnorna känner förmodligen en ganska stor press att uppnå ett vältränat kroppsideal när både ben, byst och rygg (och jag har även börjat se tecken på att magtröjan håller på att göra en oväntad återkomst) fläks upp till allmän beskådan, men eftersom det inte finns några formella krav på kroppsform kan det även vara jobbigt för oskyldiga förbipasserande att utsättas för människor med mer rumpa än shorts. Jag är ingen kroppsfascist - på stranden eller i badhuset får alla se ut precis som dom vill utan att jag klagar - men när jag går på stan vill jag varken se svettiga, bara, håriga ölmagar eller ofantliga muffinsmagar som väller ut över ett par minimala jeansshorts.

Men barheten i modet var inte det jag skulle skriva om, utan det faktum att de unga kvinnorna ser helt overkliga ut, vilket jag verkligen gillar. De är som klippta ur en serietidning med sina korta kjolar, stora skor och helsvarta solglasögon. De hemska nittiotalsmönstren har som tur är mer och mer försvunnit, även om de allra färgladaste (tänk Fresh Prince) fått en stark revival bland... ja, ni vet de där som vill jobba med media. Det är roligt att det ser ut som om kvinnorna man möter är på väg till sin Harley Davidson, självklart utrustad med hagelgevär i specialhölster, eller som att de ska till sitt arbete på en dammig bensinmack i Nevadöknen. Trots att det är avslöjande känns inte detta mode lika uppvisande som lyxmodet a la Lady Gaga, utan mer bekvämt och enkelt. Som man känner jag större behov av att vara uppklädd nu på sommaren: det ska helst vara 50-tals-shorts och välsnittad skjorta. Som kvinna kunde jag haft avklippta jeansshorts och ett urblekt linne.


Helt okej nittiotal


Sådant vi inte vill se mer av

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar